تحول در بخش کشاورزی از مسیر نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ می‌گذرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر ضرورت توجه به نوآوری در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: راه تحول در حوزه کشاورزی از مسیر دانش‌بنیان‌ها و تغییر فرهنگ می‌گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر سورنا ستاری در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا در سالن فجر به صورت حضوری و وبینار برگزار شد، بیان داشت: تجاری‌سازی پژوهش‌های بخش کشاورزی نیز از مسیر شرکت‌های بخش خصوصی می‌گذرد بنابراین از دولت‌ها و دانشگاه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که محصول نهایی مانند واکسن از آنها بیرون بیاید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پیدا و پنهان بخش کشاورزی در کمک به رشد ناخالص ملی و اشتغالزایی تصریح کرد: تغییرات در سیستم‌های سنتی سخت و هزینه‌بر است اما این اقدامات باید انجام شود؛ ما تعداد زیادی مهندس کشاورزی بیکار در کشور داریم که با استفاده از ظرفیت علمی آنها می‌توان به اهداف مورد نظر برسیم.

رفع موانع و محدودیت‌های بخش کشاورزی با استفاده از پژوهش‌های تحقیقاتی

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم، با اشاره به نقش پژوهش در رفع محدودیت‌ها و جایگاه آن در توسعه کشور بیان داشت: محدودیت‌هایی از قبیل منابع آب و خاک، تغییرات اقلیمی و فشارهای بین‌المللی، توجه به امر پژوهش را بیش از پیش ضروری می‌کند تا بتوان با استفاده از این ابزار قدرتمند، موانع را از سر راه بخش کشاورزی برداشت.

دکتر کامبیز بازرگان نقش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را به عنوان یک سازمان دولتی متولی تحقیقات کشاورزی در ارتقای جایگاه پژوهش در سطح ملی مهم دانست و بیان داشت: لازم است از نقش آفرینی سیاستگذاران، اندیشمندان، محققان در بخش خصوصی و پتانسیل علمی دانشگاه‌ها برای هم افزایی امر تحقیقات در بخش کشاورزی بهره‌مند شویم و برای ارتقای اثربخشی پژوهش سهم ویژه ای را برای بازیگران خارج از سازمان قائل شویم.

وی تحقیق برای توسعه را از رویکردهای مهم سازمان برشمرد و بیان داشت: اقدام‌هایی از قبیل برگزاری ایده‌های برتر بخش کشاورزی که امسال برای دومین سال پیاپی در سازمان برگزار شده است با هدف مشارکت جوانانی است که در خارج از سازمان دارای دستاوردهای ارزشمند علمی هستند و این تلاش ها همگی در جهت هدایت پتانسیل عظیم تحقیقات کشور برای تحقق یک هدف واحد در پاسخ به مسائل بخش کشاورزی در سطح کلان است.

بازرگان انعقاد تفاهم‌نامه سند امنیت غذایی با دانشگاه گرگان را که امروز در این مراسم صورت پذیرفت از دیگر اقدام ها در راستای هم‌افزایی تحقیقات کشاورزی در سطح کشور دانست و افزود: سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی بر اساس مصوبه هیات امنا با در اختیار قرار دادن زیرساخت ها و امکانات آزمایشگاهی از سال گذشته تاکنون، ۱۰ طرح بزرگ مشارکتی با موضوعات فناورانه و نوآورانه با بخش خصوصی اجرا کرده است.

وی از نهایی شدن پروژه راه‌اندازی پارک تخصصی علمی و فناوری بخش کشاورزی خبر داد و افزود: این طرح بزرگ و افتتاح چند مرکز نوآوری که با حمایت‌های دکتر ستاری معاون ریس جمهور پیشرفت خوبی داشته است به زودی با اخذ مجوز از شورای گسترش وزارت علوم افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از تصویب و اجرای دستورالعمل بررسی تصویب طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی خبر داد و افزود: در این دستورالعمل جدید که به تازگی ابلاغ شده است، تمام طرح‌ها و پروژه‌ها که نزدیک به ۴ هزار پروژه در سال است، وضعیت آن در سطح کلان بخش کشاورزی کشور روشن است بدین منظور که در هر پروژه مخاطب و ذینفعان آن که بهره‌برداران بخش کشاورزی هستند از ابتدای تعریف پروژه در نظر گرفته می‌شوند تا بدین وسیله تحقیقات تقاضامحور اجرایی شود.

وی در خصوص نحوه انتخاب پژوهشگران و دستاوردهای برگزیده مطالبی بیان کرد و افزود: پژوهشگران سازمان به ۳ دسته مرز علم، یافته محور و فناور محور تقسیم بندی می‌شوند که در جلسه انتخاب و ارزیابی دستاوردهای پژوهشی سازمان که با حضور کشاورزان و نمایندگان انجمن های تخصصی و بخش خصوصی برگزار شد، از میان ۱۵ کاندیدای پژوهشگر برتر مرز علم در نهایت ۱ نفر، از میان ۲۹ کاندیدای یافته برتر ۴ نفر و از میان کاندیدای فناور محور ۲ نفر انتخاب شدند.

بازرگان با تبیین چگونگی داوری و انتخاب دستاوردهای برتر پژوهشی در این دوره از مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی بیان داشت: از میان ۴۱ دستاوردی که به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند، ۱۶ دستاورد به مرحله داوری و ارزیابی توسط ذی‌نفعان راه پیدا کردند که از میان آنها ۹ دستاورد امروز رونمایی می‌شود.

رونمایی از سه سامانه تخصصی فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی در هفته پژوهش

بنابر این گزارش‏، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی‏، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، از ۳ سامانه تخصصی فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ۸ دستاورد برتر پژوهشی بخش کشاورزی رونمایی و از مجریان آنها تقدیر شد.

همچنین در این مراسم از ۳۶ منتخب هفته پژوهش و فناوری سال جاری در بخش‌های پژوهشگران برتر مرز علم، پژوهشگران برتر یافته‌محور، پژوهشگران برتر فناورمحور، پژوهشگر- مروجان ارشد برتر، رئیسان آزمایشگاه و ایستگاه‌های تحقیقاتی برتر، حامیان پژوهش و فناوری، پیشکسوتان تحقیقات کشاورزی، ایده‌پردازان منتخب جشنواره ایده‌های برتر بخش کشاورزی، روسای برتر موسسه و مرکز تحقیقاتی منتخب با اهدای لوح یادبود تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم تفاهم‌نامه‌ای در زمینه امنیت غذایی بین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گرگان و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شد