افتتاح طرح های بخش کشاورزی خراسان شمالی توسط وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان خراسان شمالی، کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان شرکت تعاونی پارس در شهرستان بجنورد را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین برنامه افتتاح در این استان، کارخانه تولید خوراک دام و طیور و آبزیان را در شهرک صنعتی سیساب در شهرستان بجنورد افتتاح کرد.

گفتنی است، محصولات تولیدی این کارخانه شامل خوراک آماده دام و طیور با ظرفیت سالانه تولید ۹۰۰۰۰ تن است و این کارخانه با تسهیلات دریافتی ۹۳۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر بطور مستقیم و ۹۰ نفر غیر مستقیم به بهره برداری می‌رسد.

۱۰کارخانه فعال خوراک دام و طیور در استان به ۱۱ کارخانه افزایش یافته است و با افتتاح پروژه فوق میزان تولید از ۳۰۰هزار تن در سال به ۳۹۰ هزار تن خوراک دام ارتقا می‌یابد.

کلنگ‌زنی سایت و ساختمان اداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز از سفر به استان خراسان شمالی، عملیات ساخت سایت و ساختمان اداری سازمان جهاد کشاورزی این استان را آغاز کرد.

لازم به ذکر است، برای این طرح ۴۴۰ میلیارد ریال  از محل فروش املاک مازاد این سازمان و اعتبارات استانی  در نظر گرفته شده و تمامی مجوزهای مورد نیاز نیز کسب شده است.

در این مجموعه مدیریت جهاد کشاورزی بجنورد، ساختمان حفظ نباتات، انبارها و سایر موارد قرار دارد و ۷۰ واحد مسکونی نیز در این سایت ساخته خواهد شد.

افتتاح دو واحد گلخانه در شهرک گلخانه‌ای امام رضا (ع)

وزیر جهاد کشاورزی از شهرک گلخانه‌ای امام رضا (ع) در شهرستان مانه و سملقان بازدید و دو واحد گلخانه را افتتاح کرد.

گفتنی است، حجم عملیات این دو واحد گلخانه ۹ هزار متر مربع بوده و ظرفیت تولید این گلخانه‌ها ۴۵۰ تن و میزان  اشتغال ایجاد شده مستقیم ۱۰نفر وغیر مستقیم ۱۶ نفر است.

میزان اعتبار هزینه شده برای این دو واحد گلخانه، شامل اعتبارات ملی ۱،۸، استانی ۰،۳ و تسهیلات ۲،۶ میلیارد ریال است و با افتتاح این دو واحد گلخانه، تولید شهرستان از ۲۳۰هزار تن به ۲۳۰.۵ هزار تن افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است، مجتمع گلخانه‌ای امام رضا (ع) در شهرستان مانه و سملقان در سه فاز با مساحت ۱۱۵ هکتار و ۶۰ قطعه احداث شده است  که از ۴۰ قطعه فاز اول و دوم آن ۳۰ قطعه واگذارشده و فاز سوم زیرساخت ها تکمیل و آماده واگذاری است و تاکنون ۱۰ طرح با سطح ۶.۴ هکتار برای اخذ تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی و ۳ طرح با سطح ۱.۳ هکتار انعقاد شده است.

در حال حاضر ۲۵ قطعه با سطح ۱۳.۵ هکتار در حال ساخت و اجرا است و ۲ واحد با مساحت ۰.۹ هکتار به بهره برداری رسیده و محصول گوجه فرنگی و خیار با ظرفیت سالانه ۴۰۰ تن تولید می‌کند.

همچنین، آیین کلنگ زنی پروژه مرغ گوشتی و کارخانه جوجه‌کشی رهنما، با حضور مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و هئیت همراه با سرمایه گذاری ۸۰۰میلیارد ریال که مرغ گوشتی به ظرفیت ۹۰۰۰۰ قطعه و کارخانه جوجه کشی به ظرفیت ۱۵میلیون قطعه در سال و با اشتغالزایی ۲۱۰ نفر در بخش مانه شهرستان مانه و سملقان انجام شد.

بهره‌برداری از کارخانه پنبه پاک‌کنی در خراسان شمالی

کارخانه پنبه پاک کنی کیمیا در شهرستان مانه و سملقان با حضور وزیر جهاد کشاورزی بهره‌برداری شد.

حجم عملیات این پروژه ۱۵۰۰۰تن در سال، میزان اشتغال ایجاد شده بطور مستقیم۲۹ نفرو غیر مستقیم ۵۰ نفر است.

با افتتاح این پروژه با توجه به فراوری ۲۰۲۰۰ تنی سالیانه در استان، افزایش میزان فرآوری محصولات کشاورزی از ۲۰۲۰۰ تن به ۲۰۲۱۵ هزار تن در سال ارتقاء می یابد.

بازدید از کشت قراردادی پنبه کارخانه اترک در مانه و سملقان

وزیر جهاد کشاورزی از کشت قراردادی پنبه کارخانه اترک در شهرستان مانه و سملقان بازدید کرد.

لازم به ذکر است، حجم این عملیات ۱۳۰۰ هکتار، ظرفیت تولید ۴۰۰۰ تن وش، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۴ نفر بوده و عقد قرارداد با پنبه‌کاران حوزه عمل در سطح ۱۳۰۰ هکتار، توزیع نهاده‌های کود، بذر و بذرمال در زمان کشت پس از اخذ مجوز از سازمان، تدارک ۱۰ دستگاه بذرکار و کودکار پنوماتیک جهت افزایش درجه مکانیزه کشت پنبه و با هدف برداشت مکانیزه، تأمین و توزیع ۴۶۵ لیترهورمون پیکس (تنظیم کننده رشد رویشی) با دز مصرفی یک لیتر در هکتار، تأمین و توزیع ۲۶۵ لیتر برگ‌ریز فیگور اولترا با دز مصرفی ۶۰۰ سی‌سی در هکتار، تجهیز و آماده بکار ۴ دستگاه کمباین وش چین برای برداشت مکانیزه اراضی پیمانکاران شرکت، پرداخت مساعده بدون سود به پیمانکاران شرکت، خرید وش پنبه پیمانکاران کارخانه به قیمت روز از جمله اقدامات انجام شده در جهت حمایت از پنبه کاران این استان است.

گفتنی است، قیمت روز وش پنبه کیلویی در محدوده ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان است والبته در بعضی مقاطع به ۱۱ هزار تومان نیز کاهش یافته است و حداکثر قیمت وش در سال زراعی گذشته ۷۸۰۰ تومان بوده است.

بهره‌برداری از فاز دوم آبیاری نوین ۳۰۳ هکتاری در اسفراین

بهره برداری از فاز دوم آبیاری نوین ۳۰۳ هکتاری کشت و صنعت آستان قدس در شهرستان اسفراین با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

حجم عملیات این پروژه ۳۰۳ هکتار با ظرفیت تولید ۰.۳ میلیون متر مکعب، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ۴۰ نفر و میزان اعتبار هزینه شده برای افتتاح این پروژه از محل اعتبارات ملی ۱۶.۷میلیارد ریال و تسهیلات ۰.۲۹ میلیارد ریال است.

میزان تاثیرگذاری کمی این پروژه در تولید شهرستان، بهبود مصرف آب به میزان ۳۰۰۰۰۰ مترمکعب در سال است.

همچنین، طرح استخر ۲ منظوره ذخیره آب و پرورش ماهی شرکت کشت و صنعت آستان قدس نیز در این شهرستان با ظرفیت هشت هزار متر مکعب ذخیره آب و پرورش ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در هر دوره و تولید سالانه ۴۰ تن گوشت سفید به بهره برداری رسید.

افتتاح واحدهای تولید زنجیره گوشت مرغ در شیروان

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود به استان خراسان شمالی، عصر روز پنجشنبه از واحدهای زنجیره تولید گوشت مرغ یادگار شیروان، شامل خط ۲ کشتارگاه، تونل انجماد ۳۵ تنی و سردخانه هزار تنی بهره‌برداری کرد.

لازم به ذکر است، واحدهای زنجیره تولید گوشت مرغ یادگار با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع ساخته شده است که با بهره برداری از آن برای۱۷۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد، همچنین برای تکمیل این واحدها ۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بازپرداخت ۵ ساله پرداخت شده است.

گفتنی است، ظرفیت نگهداری  سردخانه این مجموعه هزار تن گوشت مرغ، تونل انجماد ۳۵ تن در روز و  ظرفیت خط تمام اتوماتیک کشتار مرغ به میزان چهار هزار قطعه در ساعت است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از فاز اول اجرای طرح ۱.۵ هکتاری گلخانه و طرح ۴۰ هکتاری کشت دانه روغنی کاملینا در این شهرستان بازدید کرد.

بهره‌برداری از گاوداری ۱۰۰ رأسی گاو شیری در شهرستان فاروج

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود به استان خراسان شمالی، گاوداری ۱۰۰راسی شیری روستای جعفرآباد شهرستان فاروج را به صورت رسمی افتتاح کرد.

لازم به ذکر است، آورده شخصی سرمایه گذار گاوداری ۱۰۰رأسی شیری، سه میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان و تسهیلات از محل اعتبارات صندوق روستایی و عشایری و بانک کشاورزی هم دو میلیارد و ۳۳۴میلیون تومان بوده است.

گفتنی است، این مجتمع، دارای ۷۰راس گاو شیری و تولید روزانه آن، دو تن شیر است، همچنین این گاوداری ۶ فرصت شغلی ایجاد کرده است.