اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کنترل سیلاب ضروری است

رئیس سازمان جنگل‌ها در این مراسم با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کنترل سیلاب، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در هر منطقه علاوه بر کاهش فرسایش خاک باعث جلوگیری از بروز خسارت در سیلاب‌های مناطق پایین‌دست می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود منصور در مراسم آئین افتتاح بند مشبک سرشاخه‌کیر چالکرود رامسر که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، با اشاره به این که کاهش فرسایش خاک از اثرات مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری است، افزود: اجرای این پروژه‌ها در این منطقه اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر معیشت و سکونت مردم منطقه هم دارد.

وی با اشاره به وسعت حوضه‌ آبخیز غرب مازندران اظهار داشت: از حدود ۶۵۰ هکتار حوضه آبخیز این منطقه تا کنون در حدود ۱۷۰ هکتار طرح‌های آبخیزداری اجرایی شده است و امیدواریم با تامین اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی، طرح‌های آبخیزداری در بقیه عرصه ها هم اجرا شود.

منصور همچنین دانش سدهای سرشاخه گیر را بومی دانست و گفت: اجرای طرح‌های سد سرشاخه گیر برای بازه زمانی دوره ۱۰۰ ساله پیش‌بینی و احداث می‌شود و از خطرهای احتمالی سیل پیشگیری کرده و پل‌ها و زیر ساخت‌های پایینی کنترل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران – نوشهر هم در این آئین گفت: هزینه ۴۰ میلیارد ریالی احداث بند مشبک سرشاخه گیر رودخانه چالکرود رامسر از سوی صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

عبدالرضا سنگاری افزود: این پروژه ظرف مدت چهار ماه تکمیل و بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه این پروژه به نام شهیدمصطفی تاش موسی از مدافعان حرم نام گذاری شده، گفت: این بند برای حوضه آبخیز ۴۲ هزار هکتار از اراضی بخش دالخانی رامسر با طول تاج ۴۷ متر و با ۳۶ دریچه‌ی تخلیه، ساخته شده است.

مدیرکل منابع‌ طبیعی غرب مازندران، ویژگی‌های رودخانه چالکرود رامسر را تشریح کرد و افزود: این رودخانه دارای شیب تند و سیل‌خیزی بالایی است که اجرای این پروژه نقش زیادی جلوگیری از بروز خسارت سیل و در تامین امنیت مردم روستاهای این منطقه ایفا می‌کند.

بر اساس این گزارش، بازدید از نهالستان منابع طبیعی کلاردشت و چند پاسگاه ایست بازرسی از برنامه‌های دیگر دکتر مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هیات همراه در این سفر بود.