معاون وزیر راه و شهرسازی: افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 91 کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی از سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: 50 کیلومتر از بزرگراه های این استان واقع در کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب کشور افتتاح شد و به این ترتیب بزرگراه های این استان به 370 کیلومتر رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 24 کیلومتر از باند دوم محور میرجاوه- زاهدان- بم به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب کشور گفت و افزود: این محور یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور است که موجب تسهیل جا به جایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور می شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی  منطقه و کشور دارد.

خادمی بهره برداری از 10 کیلومتر محور زاهدان- بیرجند با حضور وزیر راه و شهرسازی را یکی دیگر از برنامه های این سفر اعلام کرد و افزود:‌ این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب  است که در گذشته 75 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و امروز نیز 10 کیلومتر دیگر با اعتبار 50 میلیارد تومان افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه  در ادامه از افتتاح 6 کیلومتر از باند دوم محور زابل- زاهدان خبر داد و اظهار داشت: این مسیر نیز یکی از شریان های اصلی این استان است و بهره برداری از آن تاثیر مهمی در افزایش ظرفیت عبوری، کاهش زمان سفر و مصرف سوخت دارد.

وی ادامه داد: بهره برداری از 10 کیلومتر راه اصلی محمد آباد- زهک- میلک هم با توجه به اتصال به مرز افغانستان و ترانزیت کالا و مسافر نقش مهمی در توسعه استان دارد.

وی در خصوص حجم عملیات اجرایی صورت گرفته در این 50 کیلومتر توضیح داد و گفت: 83 هزار 92 مترمکعب خاکبرداری، 858 هزار 715 خاکریزی، 37 هزار و 574 متر مکعب بتن ریزی،بیش از 230 هزار اساس و زیراساس و 126 هزار و 517 تن آسفالت ریزی در این بزرگراه ها صورت گرفته است.

آغاز عملیات اجرایی 41 کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی 41 کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت:‌ احداث باند دوم 23 کیلومتر از محور چابهار- نیکشهر-ایرانشهر و 18 کیلومتر از محور خاش- ایرانشهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

وی ادامه داد: این پروژه ها بخشی از محور مهم ترانزیتی چابهار- ایرانشهر- زاهدان هستندکه مهمترین پس کرانه بندر شهید رجایی محسوب می شود و با توجه به اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و آب های آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

خادمی با تاکید بر اهمیت توسعه راه ها در استان های کمتر برخوردار اظهار داشت: با توجه به تاثیر این محورها در افزایش ظرفیت و ارتقا ایمنی و با توجه به اهمیت آن در توسعه ترانزیت کالا و مسافر تکمیل شبکه راه ها و بزرگراه های استان سیستان و بلوچستان اولویت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه یادآور شد: محور چابهار- زاهدان 646 کیلومتر است که تاکنون 86 کیلومتر آن اتمام یافته ،143 کیلومتر آن در دست ساخت قرار دارد و 417 کیلومتر نیز در دست مطالعه است. تاکنون 320 میلیارد تومان اعتبار در این پروژه هزینه شده است و به منظور تکمیل بزرگراه بیش از 3 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پیشرفت فیزیکی 66 درصدی زیرسازی راه آهن چابهار- زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر یکروزه از بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه آهن چابهار- زاهدان گفت و اظهار داشت: راه‌آهن چابهار- زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی احداث راه آهن چابهار- زاهدان را با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور مهم ارزیابی کرد و افزود:‌ با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز، به طور قطع بهره‌برداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی محور را 66 درصد اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی راه آهن چابهار- زاهدان با پیشرفت فیزیکی کل حدود 50 درصد در حال اجرا است و تاکنون 334 کیلومتر از مسیر سابگرید شده است و 78 کیلومتر از مسیر از سمت زاهدان ریلگذاری صورت گرفته است.